انجمن علمی دانشجویی مهندسی دریا- کشتی سازی
ﺳﻪشنبه , 21 آذر 1402
محمدسبحان
يزدان پناهي
معرفی رشته مهندسی دریا و بازار کار رشته های دریا محور
در همایشی که به کوشش انجمن علمی مهندسی دریا و کمک های بی دریغ اساتید محترم گروه دریا شکل گرفت؛ ابتدا دکتر جامعی در رابطه با رشته و میزان فعالیت مورد نیاز دانشجو در حوضه های مختلف در جهت پیشرفت علمی و حتی فردی توصیه هایی داشتند و سپس در خدمت مهندس جاودان، کارشناس اداره بندر و دریانوردی بودیم.
-ایشان سخنان خود را با برطرف کردن سوتفاهماتی در رابطه با رشته مهندسی دریا و گرایش های این رشته آغاز کردند:
مهندسی دریا شامل سه گرایش میباشد دریانوردی، مهندسی کشتی و کشتی سازی که بعضا متقاضیان به تحصیل در این رشته، به توضیحات در رابطه با گرایش ها بی توجهی میکنند و با خیال این که مهندسی دریا تنها در دریانوردی خلاصه میشود شروع به تحصیل میکنند. گرایش های دریانوردی و مهندسی کشتی در بازارکار به ترتیب به کاپیتان و مهندس موتور ختم خواهند شد در حالی که گرایش کشتی سازی، دریایی بی پایان از موقعیت ها و تخصص ها را شامل میشود.
باور غلط دیگری که در رابطه با این رشته در تصور عجوم شکل گرفته تک جنسیتی بودن این رشته است در حالی که مهندسین خانم نیز در این رشته، هم در ایران و هم در خارج از کشور درحال فعالیت هستند.
-سپس با توجه به سوالات دانشجویان و تجربه دو ساله خود از کار روی کشتی، از سختی های این شغل گفتند:
شما بر روی کشتی واچ (نگهبانی) خواهید داشت؛ به طور مثال اگر ۴ ساعت زمان کار و ۸ ساعت استراحت داشته باشید، از این ۸ ساعت استراحت نیز ۴ ساعت به صورت آماده باش خواهید بود و اگر مافوق شما در این بازه زمانی وظیفه ای به شما داد حتما باید انجام دهید. به طور خلاصه کار در کشتی و به خصوص در موتور خانه به این راحتی که شنیدید نیست و ممکن است برای ۴۸ ساعت متوالی در دمای ۵۰ الی ۶۰ درجه موتورخانه، مشغول به کار باشید.